Friday, December 5, 2008

:: Rev Recipe : Ayam Kari Meggie ::

AYAM KARI MEGGIE ala SUPER YUMMY!! ..yg blkng tu saje je menambah

Dikesempatan ini, aku ttba la teringtkan kenangan masa dok bujang di Jordan dulu [mcm la skrg da kawen..hahaha] sblum tuh peringtan buat HIroshinari aka Supi..jgn nk menyibok bila minda aku nih asyik teringt kan Jordan..ko buat la entry pls kenangan di Msia plk..hahaha

Ini idea inchek Janggel yg baru je post kan entry dia psl menu resepi dia yg tersendiri. Kalo nk taw menu apa..sila la lawat blog dia yg telah diupgrade kn..sesuai utk tontonan semua lpsan msyrkt.

Bahan2 :

- Ayam [suka hati nk wings sje ke..drumsticks je ke..atau whole chicken]
- Serbuk kari ikan.. [bukan daging, ayam mahupun panda]
- Sos tomato [beli je dulu sebotol]
- Tomato [ikut suka korang nk waper bijik]
- Bawang seulas [takde pun tak pe]
- Cili besar yg merah pedas ckit tuh [dlm 3-4 ulas]
- Air dlm semangkuk bsr ikut bnyk ayam yg digunakan

Tu jer..bhan2 dia..

Cara2 pulak : [prefer 30minit b4 btul2 start nk msk]

- Basuh ayam sebersih mungkin [tlg jgn cuci ayam guna sabun, jgn slah faham]
- Masukan ayam dlm mangkuk dan gaulkan dgn serbuk kari IKAN sebanyk dua sudu besar.. [jgn bnyk sgt..nnti pekat sgt..dan jgn kurang sgt..nnti tak best]
- Da sudah gaul tuh..perapkan ayam selama 30 minit..da tentu bila perap, kena la tutup perapan tuh..
- Buat plk bahan2 masakan seterusnya..
- Potong bawah scara hirisan bulat2, potong tomato mcm bese..jgn ptong dadu.. [saper wat gak..aku dadu kpla korang kerana cuba merosakkan resepi aku..hahaha]
- Ptong cili ikut bntuk bunga [mcm kenduri kawen bese org wat hiasan tuh…]
- Ok.. [tidak m’bw mksud apa2]
- Ding dong..da ckup 30 minit..
- Pnaskan kuali [jgn pnas sgt]
- Masukkan ayam yg sedia diperap td dlm kuali dan tuangkan sos tomato.. [aku cdngkan kalo guna whole chicken..stgh botol sos tomato..kalo stkt wings, drumstick, suku lebih skit pun kira ok..]
- Kaco kn...agak da bunyi..blup..blup..blup..dan asap pun naik..masukkan air td..
- [ingat..jgn bnyk sgt dan jgn kurang sgt..] biar pekat tak pekat sgt..cair tak cair sgt…
- Pastu agak2 la kan..masukkan hirisan bawang, serta cili td..pastu tunggu la smpai masak..
- Da masak..masuk ckit gram sckup rasa dan tomato yg da sedia dipotong td..

DA SIAP DIMAKAN..

Jimat, tak guna minyak!!...boleh dimakan dgn roti gardenia atau apa2 roti skali pun..n sesuai gak dmkan ngn nasik beserta telur dardar..pasti ada ummphh!!

Selamat mencuba…!!!

10 comments:

Mr. Janggel said...

WAHHHHHH dah siap resepi nih...boleh cuba!!!

Anyway Selamat Hari Raya Aidil Adha... Salam Persahabatan daripada Janggel

Mohd Adam-Zurairi Mohd Rawi said...

aii!!..baru je aku letak..tak smpat nk bgtahu ko..ko da bc da..pantas tol ko nih..

"Kullu 'Am Wan Antum bi Alf Khair"

penanya (?) said...

ada rasa lain macam skit ni...
boleh percaya ke resipi nih?

djambu puadovich said...

xda gambo! xleh caya! hahahaha :P

anap_ilmi said...

mengada2 tul resepi neh..nyampah aku

tawakkilboy said...

ah!!! bukan ke dulu umah ko tak masak.hahahha.ni resepi org lain ni.hohohoh

Mohd Adam-Zurairi Mohd Rawi said...

penanya (?) :

lor..lain mcm apa plk..betul la..aku da buat bnyk kali da..

smpai org da muak mkn mskan aku nih..hahaha..

ko kene cuba..

-------------

djambu puadovich :

ni lagi sorang..org yg ddk overseas kene cba ni..sbb aku buat nih masa aku kt Jordan dlu...

mmg la takde gmbr..tak pernah buat lagi kt Msia ni..hakhakhak

-------------

anap :

erm..ko pernah mkn aku msk ke??..ke ko tergolong dr mereka2 yg da muak ngn resepi aku nih??hahaha

-------------

tawakkilboy :

tak msk time ko dtg jer..ko da balik Mafraq..siap buat kenduri lg umah aku tuh..hahaha

redSeptember said...

macam tak cukup bahan je ni... biar benar. heheh. pastu banyak naa agak2 kalau aku tak pandai nak ngagak macam mana tu?

tapi kan, kalau ada orang masakkan mungkin sedap kott

Mohd Adam-Zurairi Mohd Rawi said...

hahaha..

betol gak kan??..bnyk la plk agak2 nye..

tp series..ini resepi aku..

TOLONG LA PERCAYA..

~erm..saperkah gerangan yg sudi tlg masakkan tuh??~

Mr. Janggel said...

Erkk..biasala Adam... kalau dah internet di hujung jari...mesti la pantas...kekekekekeke.