Friday, January 29, 2010

:: Hilang Lagi ::

salam untuk semua..

semalam khutbah solat Jumaat menkhabarkan tentang perihal di padang masyar..khutbah yang menarik dan penyampaian yg menarik..sbb apa, aku dgr dr awal hingga akhir..kira ok la kan..

antara kandungan yg masih aku ingt satu petikan hadith dr Ibn Umar r.a yg diriwayatkan lebih kurang mcmni..

masa kat padang masyar nnti, Nabi Muhammad menceritkan bhw semua manusia akan berdiri tegak selama 40 tahun tanpa memakai pakaian menunggu pembalasan dengan amalan kita..lalu Fatimah bte Rasulullah pun bertanya apada ayahanda tercintanya "alangkah malunya nnti apabila orang lain boleh melihat kemaluan orang lain" lalu Nabi menyentuh bahu Fatimah dan bersabda "keadaan ketika itu tidak memungkinkan org lain sempat melihat kemaluan org lain dan diri sendiri kerana keadaan yg kelam kabut, kebingungan dan kepala masing2 menghadap ke langit" [aw kama qaal..] <--sbrng pembetulan dialu-alukan

ketika itu Allah s.w.t pun memanggil fulan bin fulan utk dihitung amalanya di dunia..ketika itu..mereka yg dianiaya, amalan baik org yg menganiaya dia akan diberikan kpd mangsa tu la..jika da habis..amalan yg buruk mangsa akan diberikan kpd org yang dianiaya..

ketika itu setelah habis dan tiada amalan lagi..maka Allah bersabda yang mafhumnya lebih kurang gini "masuklah kamu ke dalam neraka kerana pada hari ini bukan hari penganiyaan"

dan seterusnya...kira insaf gak aku dgr masa tuh..

habis Solat Jumaat, dah selesai berdoa semua..nk balik tgk2 selipar aku hilang. adoii..ini da masuk kali ke-2 selipar tu hilang..selipar dr jenis yg sama..cerita itu pernah dikisahkan di SINI <--

nasib baik la pergi solat dgn member serumah..minta tlg dia pinjam selipar kwn lagi sorang..aku tak berani nk amik selipar org kt c2..terkesan dgn khutbah td..dlm hati ni..sabar je la..biar org aniaya aku..jgn aku menganiaya org lain..hehehe..

sekian..terima kasih

p.s : yg mengambil selipar aku...ko tak dgr khutbah jumaat ke??ke, ko ada mslh pendengaran??


11 comments:

deaf_angel said...

thanks for sharing content khutbah tu..

aku pernah cerita tak, dulu kat satu mesjid kat sg..
orang ramai2 ngah smayang jemaat..skali tu makmum2 kat saf blakang smua dengar..
'krekk...!! krekkk!!..krek..!'
bunyi besi kena tarik..
rupanya pencurik siap tarik tabung mesjid yang jenis tong besi besar tu...
rabak siol dorang.

aku lak, beg kena curik, isi kat dalam semua kena congkong, aku jumpa bag aku semula dalam jamban mesjid.

binawe betul la

saya pening said...

"...sbb apa, aku dgr dr awal hingga akhir..kira ok la kan.."

ada maksud lain kah di sebalik ayat ini?
haha!

Frodo Baggins said...

hehehehhehe ~ slu lu x dgr dari awal hingga akhir ke bai?
pencuri tu mmg cibai giler weh!

Janggel said...

tu la kan...kat mesjid pon nak mencuri~ tak paham tol aku.

::alifdalmim:: said...

bro deaf,

itu lg otai..curi tabung masjid..da tu plk time org ada kt msjid..apa nk jadi la org skrg nih..aku ni nasib baik kbtulan hari tu pergi msjid dgn kengkawan..biasanya pergi sorang2..huhu

sian..aku kalo selipar boleh tahan lagi..kalo smpai kene beg tu saket hati gak..hehe

--------

yg pening & Frodo,

hahaha..siot gler..mensalah tafsirkan ayat aku..aku mskudkan besenya aku khayal..dan tgh2 baru sedar..hehehe..tapi tak tido ea..never n ever! ;D

---------

Janggel,

manusia yg da tak kenal mana halal mana haram..smpai kt masjid pun jadi sasaran..

silversarina said...

kena pakai selipar sebelah lain sebelah lain, baru tak hilang kot .

azlinhasim said...

moral of the story :

jgn guna selipar berjenama utk ke masjid.. guna selipar jepun dah cukup :)

Yong Zahura said...

Ala Ayie... rasa-rasanya orang yg buat macam tu mana pergi solat jumaat.. Dia tunggu orang masuk masjid, pastu dia pun mula laa operasi.
(Suamiku juga pernah kena... Huhu~)

::alifdalmim:: said...

kak Azlin Hasim : mana ada jenama sgt pun..Dr. Cardin jer..ahakz!

-----

Kak Yong,

dah tentu la kot..org semayang dia wat projek lain..tak pun masa lps solat dia main sambar je selipar org lain..suami kak yong masa tu pakai selipar apa?

日月神教-任我行 said...

成人遊戲,免費成人影片,成人光碟,情色遊戲,情色a片,情色網,性愛自拍,美女寫真,亂倫,戀愛ING,免費視訊聊天,視訊聊天,成人短片,美女交友,美女遊戲,18禁,三級片,美女,成人圖片區,avdvd,色情遊戲,情色貼圖,女優,偷拍,情色視訊,愛情小說,85cc成人片,成人貼圖站,成人論壇,080聊天室,080苗栗人聊天室,免費a片,視訊美女,視訊做愛,免費視訊,伊莉討論區,sogo論壇,台灣論壇,plus論壇,維克斯論壇,情色論壇,性感影片,正妹,走光,色遊戲,情色自拍,kk俱樂部,好玩遊戲,免費遊戲,貼圖區,好玩遊戲區,中部人聊天室,情色視訊聊天室,聊天室ut,自拍,後宮電影院,85cc,免費影片,a片

豚骨拉麵Tiger said...

徵信社,尋人,偵探,偵探社,徵才,私家偵探,徵信,徵信社,徵信公司,抓猴,出軌,婚姻,劈腿,感情,第三者,婚外情,一夜情,小老婆,外遇,商標,市場調查,公平交易法,抓姦,債務,債務協商,應收帳款,詐欺,離婚,監護權,法律諮詢,法律常識,離婚諮詢,錄音,找人,追蹤器,GPS,徵信,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信社