Friday, January 29, 2010

:: Hilang Lagi ::

salam untuk semua..

semalam khutbah solat Jumaat menkhabarkan tentang perihal di padang masyar..khutbah yang menarik dan penyampaian yg menarik..sbb apa, aku dgr dr awal hingga akhir..kira ok la kan..

antara kandungan yg masih aku ingt satu petikan hadith dr Ibn Umar r.a yg diriwayatkan lebih kurang mcmni..

masa kat padang masyar nnti, Nabi Muhammad menceritkan bhw semua manusia akan berdiri tegak selama 40 tahun tanpa memakai pakaian menunggu pembalasan dengan amalan kita..lalu Fatimah bte Rasulullah pun bertanya apada ayahanda tercintanya "alangkah malunya nnti apabila orang lain boleh melihat kemaluan orang lain" lalu Nabi menyentuh bahu Fatimah dan bersabda "keadaan ketika itu tidak memungkinkan org lain sempat melihat kemaluan org lain dan diri sendiri kerana keadaan yg kelam kabut, kebingungan dan kepala masing2 menghadap ke langit" [aw kama qaal..] <--sbrng pembetulan dialu-alukan

ketika itu Allah s.w.t pun memanggil fulan bin fulan utk dihitung amalanya di dunia..ketika itu..mereka yg dianiaya, amalan baik org yg menganiaya dia akan diberikan kpd mangsa tu la..jika da habis..amalan yg buruk mangsa akan diberikan kpd org yang dianiaya..

ketika itu setelah habis dan tiada amalan lagi..maka Allah bersabda yang mafhumnya lebih kurang gini "masuklah kamu ke dalam neraka kerana pada hari ini bukan hari penganiyaan"

dan seterusnya...kira insaf gak aku dgr masa tuh..

habis Solat Jumaat, dah selesai berdoa semua..nk balik tgk2 selipar aku hilang. adoii..ini da masuk kali ke-2 selipar tu hilang..selipar dr jenis yg sama..cerita itu pernah dikisahkan di SINI <--

nasib baik la pergi solat dgn member serumah..minta tlg dia pinjam selipar kwn lagi sorang..aku tak berani nk amik selipar org kt c2..terkesan dgn khutbah td..dlm hati ni..sabar je la..biar org aniaya aku..jgn aku menganiaya org lain..hehehe..

sekian..terima kasih

p.s : yg mengambil selipar aku...ko tak dgr khutbah jumaat ke??ke, ko ada mslh pendengaran??


9 comments:

deaf-angel said...

thanks for sharing content khutbah tu..

aku pernah cerita tak, dulu kat satu mesjid kat sg..
orang ramai2 ngah smayang jemaat..skali tu makmum2 kat saf blakang smua dengar..
'krekk...!! krekkk!!..krek..!'
bunyi besi kena tarik..
rupanya pencurik siap tarik tabung mesjid yang jenis tong besi besar tu...
rabak siol dorang.

aku lak, beg kena curik, isi kat dalam semua kena congkong, aku jumpa bag aku semula dalam jamban mesjid.

binawe betul la

saya pening said...

"...sbb apa, aku dgr dr awal hingga akhir..kira ok la kan.."

ada maksud lain kah di sebalik ayat ini?
haha!

Frodo Baggins said...

hehehehhehe ~ slu lu x dgr dari awal hingga akhir ke bai?
pencuri tu mmg cibai giler weh!

Ren said...

tu la kan...kat mesjid pon nak mencuri~ tak paham tol aku.

::alifdalmim:: said...

bro deaf,

itu lg otai..curi tabung masjid..da tu plk time org ada kt msjid..apa nk jadi la org skrg nih..aku ni nasib baik kbtulan hari tu pergi msjid dgn kengkawan..biasanya pergi sorang2..huhu

sian..aku kalo selipar boleh tahan lagi..kalo smpai kene beg tu saket hati gak..hehe

--------

yg pening & Frodo,

hahaha..siot gler..mensalah tafsirkan ayat aku..aku mskudkan besenya aku khayal..dan tgh2 baru sedar..hehehe..tapi tak tido ea..never n ever! ;D

---------

Janggel,

manusia yg da tak kenal mana halal mana haram..smpai kt masjid pun jadi sasaran..

silversarina said...

kena pakai selipar sebelah lain sebelah lain, baru tak hilang kot .

azlinhasim said...

moral of the story :

jgn guna selipar berjenama utk ke masjid.. guna selipar jepun dah cukup :)

Yong Zahura said...

Ala Ayie... rasa-rasanya orang yg buat macam tu mana pergi solat jumaat.. Dia tunggu orang masuk masjid, pastu dia pun mula laa operasi.
(Suamiku juga pernah kena... Huhu~)

::alifdalmim:: said...

kak Azlin Hasim : mana ada jenama sgt pun..Dr. Cardin jer..ahakz!

-----

Kak Yong,

dah tentu la kot..org semayang dia wat projek lain..tak pun masa lps solat dia main sambar je selipar org lain..suami kak yong masa tu pakai selipar apa?