Sunday, April 26, 2009

:: Korang Taw Bacang Tak? ::


Salam..


ari minggu ni bese nyer akan balik ke kg..boleh kata tetiap minggu aku balik kg..nk taw sbb pe??..sbb nyer nk basuh baju...hahaha..bukan aku yg basuh..bw balik sebakul, then mak aku akan tolong basuhkan...hehehe..syg ar kt mak!

dan, ari minggu mcm ni jgk akan bw mak aku jalan2...tak kira la..mana je mak aku nk pegi..iAllah aku bawa..arini, bangun pagi td mak aku bgtahu :

"Ayie, pagi ni pegi Malok nak?..tgk rumah k.ngah" kak ngah adalah anak buah mak aku..n Malok terletak di Pekan Johol..dimana kt c2 la kg mak aku..kira adik beradik mak aku ramai la dok sana..

"ok jer..nk pg bila?" aku respon.. "lps zohor la..mak nk masak dlu.."

lps je Zohor, kita pun pegi la..bawa sekali anak buah aku yg nama dia Syukriah [dia ni asal naik kete je tido..asal naik kete je tido..baru 5 minit jalan da tido..jgn kata naik kete..naik flight pun sama..baru je depart da tido..huh!!!]

bila da smpai..mula2 mesti la borak2 dlu..kbtulan adik beradik mak aku ada time tu..pastu mak aku nk amik bacang...aku pun ikut la g belakang rumah..

dan baru aku tahu..mak aku citer dan tunjuk tanah2 n kwsan2 adik beradik mak aku...bhgn ni mak tam punya, bhgn ni mak uda punya, bhgn ni mak lang..hujung tu mak punya..

dlm hati aku ckp "besar gak tanah mak aku ni..tak sangka plk mak aku ada tanah sendiri"

sbnr nyer, adik beradik aku ni tak brpa rapat sgt dgn family belah mak..bukan tak baik..tapi tak rapat..kitaorg ok jer..baik..rapat tuh tak gak la..ada malu2 lagi..al maklum la jarang jumpa..jd bila mak terang itu..terang ini..baru la aku tahu.. "Owh..."

masa tgh amik buah bacang tuh, smbil mak aku borak2 ngn adik n akak dia..aku ni pg la kutip buah bacang td..selamber jer pg kutip..terus mak uda aku ckp..

"ko bebaik yie, getah tu bahaya tuh"

"ha??...nape?" aku tnya balik.. "kalo kene tuh boleh kudis" lagi la aku terperanjat..terus tgk tapak tgn aku...riso kot2 ada..betul ke ha??..riso lak aku aiii...

lps selesai mengambil buah bcang td...minum petang kt kt lama rumah..ada air teh, sirap ais n pisang goreng..pergh!!..bukan main sedap lagi..seronok bila tgk mak aku borak2 n hepi jumpa adik beradik dia..

n borak punya borak...ari da petang..aku terlepas utk g hntr kete utk dibasuh...tapi tak per..asalkan mak aku hepi..aku ok!..no probs...hasilnyer..kitaorg bw balik buah tgn berupa buah bacang, setandan pisang n daun inai..mak aku nk inai jari dia.. ;)

haa..korang layan je gmbr bawah ni yer..
layannn

p.s : boring nyer..esok mesyuarat...


[ni la umah baru k.ngah aku...cantik kan??dlm pembinaan lg]


[ni buah gelugor..mak aku ckp bese org wat asam ke jeruk ntah..mcm tu la..]


[see...di petang yg menggumbirakan...]

15 comments:

miss ubi said...

huhu.....xtau la buah bacang tu apa..mayb tau tapi nama len kot d sabah..huhu

Endofday said...

best siot bacang

rizz said...

cm pelik plak buah gelugor tu heheh

Nurul Aznil said...

Adam, ko bawa balik tak buah bacang ngan buah gelugor tu?
nak!!!!

buah bacang, campur sambal belacan, PEH!!!

buah gelugur tu, hiris nipis, keringkan jadi asam keping buat kuah laksa!!! SLURP!

zara said...

Itulah untungnya tinggal di kampung. boleh tanam bermacam-macam jenis pokok buah2an. Sampai ke sini bau bacang tu... tapi memang betul, getah bacang boleh berkudis kulit dibuatnya bagi yg alahan. Kalau terkena cepat2 basuh.

Selain dibuat sambal belacan bacang, buah berkenaan boleh dimakan bersama santan. (Bacang yg dah masak la...) Kalau bacang muda buat masak lemak... sodap...!

Dialek mak cik pun macam orang nogoghi jugak...

anap_ilmi said...

hijaunya malaysia..kiki

nazz said...

bacang.. aku suka..aku suka..! ada lagi satu yg aku tu...apa nama dia buah kuini.. buah kuinin..buah ku ini.. entah lah...

Mr. Janggel said...

Wah anak mithali...bagus..selagi mereka masih idop kiter kenalah berjasa kan.

Sonoknya kampung ko!!!Ada buah bacang!lama gler tak makan buah tuh

syahiddmilikku said...

bacang bau sgt kuat. sebatu jauh dah bau. tapi makan kena kudis kat molot..huhuhu...

p/s: sambal belacan dengan bacang..luluh hatiku ini bila mengenangkan mende alah tu..hohoo00

chimera said...

sambal bacang... bestnyaaaaaaaa....

humbleandmodest said...

ko nak bagi aku bacang ke??
hahahah~~

deaf_angel said...

aku tahu makan je, tapi apa nama aku tak tahu

:: Alif :: Dal :: Mim :: said...

Miss Ubi :ait??..tak tahu?..punya la popular nama buah tu kt msia ni..hehehe ;p

p.s : kartunis Bacang taw?

----

Endofday : best??..aku rasa bese jer..mangga lg best..kan?kan? ;)

----

rizz : pelik??..betul la itu buah gelugor..ke, salah??

----

Nurul Aznil : eh, mesti la bawa balik..boleh cmpur ngn smbal belacan ke??..haaa..betul..mak sy kata wat asam keping..baru ingt!

----

zara : mak cik, sy kalo bab2 masak nih kureng tahu ckit..sy pakar bab makan jer..tp nasib bek..tgn sy ok..tak de kene getah buah bacang tuh..

----

anap : hehehe...coklatnyer Jordan.. ;p

----

nazz : haa..betul la tuh..buah kuinin...dlu masa kecik2 dlu masa balik mengaji..berebut kutip buah kuinin dpn surau..

----

janggel : [eyeblashing]..ehem, taw tak per betapa bestnyer dok kg..mcm2 ada..

----

shahiddan : batu taw betapa istimewanya dok mesia..[amcm, ada rasa nk balik tak??]

----

chimera : sambal pulak...1001 resepi boleh wat ngn bacang nih..

"perkenalkan..Chef Chimera"

----

humbleandmodest : huh, bg bacang wat apa..itu ko boleh beli kt cni..

----

deaf_angel : eh, sama la kita..aku taw mkn jer..agak tak sedap komplen ckit...hahaha

.0hbintang!. said...

"dia mhayati tido dia tu..biakan"
ayt y slalu dtujukan pd si alem kalaw sdg tdo

"huh!pemalas!!tdo jek taw!!"
ayt y slalu dtujukan pd si BUKAN alem kalaw sdg tdo..

pileh la mane satu utk ur beloved syukriah itu ckgu

kiki ;p

djambu puadovich said...

ada org panggil buah tu, buah macang. mcm nama tempat kat kelantan tu.

buah gelugor tu pulak org buat asam. asam gelugor yg letak dlm masak lemak tu. yg keping2 tu le. yg tuh nama dia asam keping...buah gelugor tu hiris, pastu jemur. jadi a asam keping :)