Wednesday, November 12, 2008

:: Mari Mengaji ::

Assalamualaikum wbt.

Dearest kengkawan..

hari ni aku nk mengabdikan kenangan bersama2 dgn 'anak2 murid' aku yg terchenta!..ok, 4 ur information..sejak aku bekerja ni, aku gak tolong jiran2 sblh umah aku dgn mngajar anak2 depa suma mengaji..

mcm tak caye je aku mengajar diaorg mengaji..teringt la zaman2 aku kecik2 dulu mengaji dgn Pak Ngah..dulu, guna istilah..saper dulu, dia ngaji dulu..tp sesi mengaji start lps solat maghrib..time balik, bekejar2 dgn bdk2 len..siap ada yg jatuh..siann!!

bdk2 yg aku mengajar diaorg dtg lps Maghrib..same gak '1st come, 1st serve'...ok..berikut adalah 'anak2 murid' aku yg setia :


ini EJIN - dia ni kalo borak ngn aku..mcm borak ngn org besar..nk best je..pastu mcm da matang..hahaha. ada satu hari tuh, aku tgh tgk tv..dia dtg nk mengaji..dia ckp "Ust tgk la tv tu dulu, sy nk tunggu Ameen" ... lor, sesuka dia je..aku taw la. hehehe..

dia jgk org yg 1st dtg mengaji ngn aku..n selalu dtg awal..kata dgn pkul 7.30mlm..7.15 da tercegat dpn pintu rumah..dia nih dulu masa mula2 mengaji tak taw langsung..tak kenal huruf lagi. tapi kira dia nih cpt pickup. iAllah da besar nnti jadik bdk pandai..


ni la Ameen - kwn baik kpd EJIN, dia belom sekolah lagi..kira mentah lagi la..tp mak dia da hntar mengaji..bagus sgt..ada minat nk mengaji..dia nih sometimes kelakar..soemtimes geram gak ngn dia ni. kalo dia lupa sesuatu huruf, dia akan wat muka comel pastu garu kpla.."ni apa??"..tak jd nk marah..

ada satu ketika..dia da boleh tukar m/s..aku tnya "nk pindah m/s tak?"..dia kata tak nak..aku pelik la sbb aku dulu berlumba2 nk cpt abis..dia tak nak..tapi aku pindah gak..bila dia balik rumah dia masuk bilik dia nangis..dia ckp ustaz sesuka hati dia je pindah m/s..Ameen tak nak..LOL!!..rupernyer dia tak nak ssh2..kalo tak tukar m/s nnti senang mengaji..tak kene marah..>>sumber dr mak dia..hahaha


ini plk HAIKAL - dia ni super nakal..tapi mengaji payah nk tangkap..dia ni la abg kpd EJIN. percaya atau tak..Ejin lagi teror dr dia..dia ni kuat main..tp bagusnya ada minat nk mengaji sekali pun selalu dirotan 'manja' oleh aku yg payah nk marah nih..

dia nih peliknya..payah nk beza kan antara huruf "JIM" dan "BA"..selalu salah..dia ni kwn kpd Izzat..kalo jmpa izzat nk bermain je keje dia..semoga dia nnti da besar jd bdk yg pndai dan berguna..iAllah..


ni la IZZAT - dia hepi gler bila aku taw n ingt nama dia..ingt lagi Cikgu Kamarul Hafiz [cikgu Sains aku] ckp dlm kls, "Seorang guru yg baik, dia ingt nama anak2 murid dia"..mcm aku la tuh..[perasaaann..] izzat nih level dia lagi tinggi dr bdk2 yg len..dia da ngaji Iqra' 5..teror gak la..cuma dia baca nk laju tak tgk baris..selalu salah kt c2..

dia ni jgk mempunyai suara yg serak..seringkali bila ngaji..tak smpai nafas..tapi aku tak de la amik peduli sbb tak nak paksa2..ikut kemampuan dia..dia ni kalo abis ngaji mesti nk pastikan mak dia tggu kt luar..hehehe


this is ANIS - dia nih comel, cute n pandai..antara bdk2 td selain Izzat, dia la bdk yg paling laju bila mengaji...dia gak bdk sek ABIM..mmg patut pun pandai..suara dia..alamakkk, tak sampai hati nk marah. dia nih paling 'intabih' n 'berdisiplin' bila mengaji..

selalu dtg lmbt n selalu balik last..tapi elok gak tuh..sbb kang hero2 td bising kaco dia ni..dia ni la sorang2 nyer heroin yg mengaji ngn aku..selalu nya dia dtg ngn balik ditemani akak dia.

---------------------------

haa..itulah dia anak2 murid ku yg ter'chenta'...sungguhpun diaorg kengkadang selalu menaikkan darah ngn hangin aku..tp aku salute ngn diaorg..kecik2 da mengaji..n satu lagi sbb diaorg tak nk ngaji ngn org len.ada satu hari aku balik office lmbt n tak nak mengaji ngn abg ipar aku...
kata diaorg "nk ngaji ngn ustaz hensem!"..hahaha..tergelak besar aku..[tlg jgn jeles]

p/s - Ejin tak leh sbut huruf 'RA'..hehehe

13 comments:

Anonymous said...

[selalu dtg lmbt n selalu balik last..tapi elok gak tuh..sbb kang hero2 td bising kaco dia ni..dia ni la sorang2 nyer heroin yg mengaji ngn aku..selalu nya dia dtg ngn balik ditemani akak dia.]
datang ngan akak ade la chan utk kau...

Janggeltrekker said...

comeinya anis tuh...kim salam kat dia ye cakap unkel janggel kim salam hahahahaha.

emir.abu.khalil said...

wah... comel2 anak murid enta ni adam... bestnya dapat mengajar... cepat la balik, nak abes blaja, then nak ngaja, pastu nak blaja balik... :P, tapi ngajar skolah menengah.. keke~

Anonymous said...

ala...tomeyynye...nak join ngaji jugakla kalu dpt ustaz macam ni

fItRiNa said...

huhu...

setuju dgn bro.emir...
anak murid mu sgt comel n sgt besh...
terkenang daku zaman dolu2...
berkejaran berlarian macam diorg...
hengat nak bace dulu n dpt blik awal...
naseb dpn umah je...
:D

alangkah bahagie nye zaman kanak2...

~ azzahra ~ said...

comeynye anis tuh...
melayut pipi eh..
huhu..

Mohd Adam-Zurairi Mohd Rawi said...

anonymous [1] : akak dia kecik lagi la..sek men pun tak lagi..apa pun, aku ni setia pd yg satu..hahaha

------------

janggel : bdk2 pesan kt unkel janggel dia, takkan kim slm je kot??..gula2 tak de ke?

------------

azmir : cpt la abis blaja..nnti boleh pilih nk kerjaya mcmner..hehehe

------------

anonymous [2] : saper yg comel sbnr nyer nih?.anak murid ke, ustaz nyer??hehehe..ke, 2-2??

------------

Fitrina : ingt zaman dulu2 mmg best..n tgk ustaz la..kalo ustaz nyer hensem, anak2 murid nyer mesti la comel..hehehe

------------

~azzahra~ : anis tu mmg comel pun..ayu yg bukan dikontrol2..hehehe..suaru pun sayup2 jer..alahaii..da besar nnti mcmner la nnti..harap kekal la pkai tudung tuh..hehehe

Janggeltrekker said...

Alamak..gule2 tak leh makan , membahayakan kesihatan..nati sakit gigi..hahahhahaha.

anap_ilmi said...

bc xtinggl 1 word pun...

Endofday said...

ust adamm...nak ngaji ngan ust!! kekekekek

fItRiNa said...

okela bro.
cmni sy signup nk ngaji ngn ust adam la...
haha...
oke2la...
amikla ke'hensem'an tuh...

Mohd Adam-Zurairi Mohd Rawi said...

anap : ya kaa??? thanks!

endofday : dgn ko..aku kenekan bayaran mahal ckit..hahaha

fitrina : alamak..quota da penuh la..sorry..kene tggu next sem intake plk..hihihi :)

Azizwan™ said...

owh, ust rupanya beliau. ahakz! ingat plak time kecik2 dulu.. p ngaji lebih byk main dr blaja sbb baca iq'ra ikut turn. hehehe.. bestnya kanak2..

anyway, budak2 tu memang shomel..