Sunday, July 12, 2009

:: Adam, Jahat Giler Kau!! ::

Assalamualaikum wbt
[tlg jawab dgn penuh ikhlas dan penuh2]

td masa otw balik dr KL...sempat ler menyinggah kt kt Family Store..beli beras dll..masa tgh seronok bershopping tuh...dan masa aku tgh tolak troli..aku nmpak la ada satu family ni pun tgh bershopping ni..

diaorg pun beli beras gak...aku sempat la jeling2 troli diaorg..lalu, anak dia yg kecik [takde la kecik sgt] tgh tolak troli tuh ckp kt mak dia gini :

"mummy, nk beli beras ni utk apa??nk bagi wan yer?"

tak sempat mak bdk tuh jwb..smbil2 aku lintas troli tuh aku plk membidas dlm hati gini :

"apa daaa...beli beras utk mak yg murah2 jer.." ni syaitan nir rajeem punya keje!

korang nk taw..apa mak bdk tu jwb..mummy dia jwb gini :

"beras ni nk sedekah.." terkedu aku...kalo tgh minum air sengkuang cina kesukaan anap atau neslo kesukaan si supi..mesti da tersembur keluar da..

"sedekah tu apa?" tnya anak dia lagi..pastu aku da tak dgr da..

moral from the story :

hey Mohd Adam Zurairi..ko jgn la selalu sgt berperasangka buruk kt org..tu sumer bisikan syaitan..astagfirullahal 'aziim..

------------

aritu kan...

ada sorang cikgu kt sek aku kene pindah sek len...dia protes di atas perpindahan tersebut..aku tak leh wat apa la..sbb bukan aku guru besar, mahupun JPNS tuh aku punya...so, ikut je la arahan dan aku hnya mampu mendoakan kesejahteraan dia di sek baru..

masalah nyer kan...

bila depan aku..dia ckp aka mengadu pasal perpindahan tu..tone dia okey sahaja..sikit pun tak sentuh pasal aku...tp bila dia ckp belakang kt cikgu len dia kata gini :

"sepatutnya bukan ana [saya] yg kene pindah..ADAM tuh yang kene pindah..ana da abes praktikum"

aikkk??apsal nama aku plk yg terlibat sama nih...kalo ko nk tau nape ko kene pindah jgn tnya aku..tnya sendiri kt JPNS...yg penting rekod pengajaran aku samada kt sek, PPD Port Dickson mahupun JPNS masih baik...

paling menyakitkan hati..sepatutnya kerja dikir barat tuh kerja dia..tapi aku dgn kak Yan yg beriya cover disebabkan kerja tertangguh dan tak siap dia tuh!.disokong dgn cikgu2 yg len..dan aku ngn K.Yan juga yg terpaksa mewakili dia utk ke mesyuarat panitia kt PPD PD..

aku bukan nk mengungkit kerja..tak penah..jd geram plk bila dia citer blkng ni...ayat dia yg paling buat aku nk gelak guling2 satu sekolah adalah mcmni :

"enta [kamu] bincang la dgn Azeyan samada nk tarik diri atau teruskan dikir barat tu..ana [saya] da nk pindah sek ni"

hellooooo..selama ni enta pergi praktikum sebulan lebih kt kampus..saper yg handle dikir barat tuh...boleh je berjalan dgn lancar...enta ingt tanpa enta dikir barat ni takkan berjalan dgn baik??salah tekaan enta!

[marah versi ustaz]

p.s :
semoga dengan entry ni korang belajar dua patah perkataan dlm bahasa Arab iaitu ana dan enta..hehehe


[gambar terbaru aku dan din..besar kan lubang idong kami?]


aku, seorang cikgu merangkap ustaz yang tahu juga erti marah,

15 comments:

Na Shari said...

Waalaikumussalam w.b.t.

Wah...ini dah betul2 marah ni! Takpe la Dam...Kalau akak kan, selalunya akak akan cakap mcm ni dalam hati.

"Biar orang buat kita, jangan kita buat orang..."

Insyaallah, dengan izin Tuhan...Reda la sikit marah tu.

:: Alif :: Dal :: Mim :: said...

Kak..

da okay da skrg..sy pun mls nk pnjng marah2 nih..wat saya makin sy saket hati..life ni kene happy..hehehe

rizz said...

lobang idong? hahhaa

Mr. Janggel said...

Tula..cepat sangat buat hipotesis..
Marah..jangan tak marah!!! sesekali kena jugak meluahkan perasaan..bagi letop sikit!

chimera said...

alahh... ustaz pun manusia biasa jugakkan. salah sangka, rasa marah, tak puas hati tu normallah...

zara said...

Jauhkanlah diri dari dibelengu prasangka buruk karena sesungguhnya prasangka itu adalah perkataan yang paling bohong.

Dengan berfikir positif, kita akan selalu dapat melihat kebaikan orang lain sehingga menghindarkan kita berprasangka buruk.

:: Alif :: Dal :: Mim :: said...

rizz : hehehe...kalo bahasa sopan santun dia lubang hidung.. ;p

mr. janggel : tu la pasal..terkesima aku sebentar...jgn ckp meletop...da kebaboomm da..

chimera : nasib baik chimera back up..tp sesetgh org nmpak ustaz ni mcm takde perasaan jer..sy ustaz balada..bkn ustaz rock! hahaha

:: Alif :: Dal :: Mim :: said...

zara : betul tu mak cik..mungkin sbb penat sgt semalam smpai lupa betol nk berfikiran positif...ahh..alasan je sy nih..takde kene mengena langsung penat ngn fikir positif.hehehe...iAllah lps ni akan selalu dipraktikkan..thanks!

miss ubi said...

sesabar mana pon...kalo dah melampau mmg la ba marah kan...suma manusia sama..marah tetap ada..kan kan..

:: Cikgu Wiween :: said...

alaa adam. mamat tuh mmg gitu laa. Suka carik psl,. Tahun lepas Kak Jah pun da hangin dia x anta buku rekod berapa lama. Mcm skola itu enta yg punya <-- tuju kat dia. ahahahah see...ana da pandai guna kata ganti nama ara gitu. :p

akhir kata, kak ween sgt SANGAT gumbira dia tuh kena tuka skola lain! Sbb dia tuh tade maknanyaaaaaa. wahahahah

Yg penting. Majulah Adam utk SKTK! Chayok2 ;)

--{♥Mahirah Abd♥}-- said...

hai saygg (uwerkkkk)
heeeee...
nape mare2 nie..
rilex k...
biasa la asam garam cikgu...
mira lg la..
cikgu paling mude selalu jer
buli yg tua...
hahaha...
gurau jer...

deaf_angel said...

ala...aku tercarik2 gambo ko kat supermaket ngah tolak troli.

takde pung

ファイズーちゃん said...

eyh,din da abes ke?da lama xcontact die..die pn jrg on9 ym skrg ni..

.0hbintang!. said...

looooooooool
i luf part y lastttt skali.
adam melepaskn geram ala ustad
sgt menahan kesabaran.kiki

ana enta.ana enta.enta unta!huh!!haha
wah.lagi kejam pulak.
astaghfirullahalazimmmm..

dikir da siap lom?
gd luck eh ;)

:: Alif :: Dal :: Mim :: said...

miss ubi : betul..kesabaran ada batasnya..dan marah juga ada batasnya..iAllah..lagi bnyk bersabar lg bnyk ganjaran pahala.. ;p

Cikgu Wiween : ntah la kak awin..ada takde..same je bg saya..ahakz!!

Cikgu Mahirah : hyee..hehehe.amboi..yg muda plk buli yg tua ni..da terbalik ni..hahaha

deaf_angel : hahaha..aku tak terpkir lngsung gmbr tu..len kali la plk..hehehe ;)

Faezah : din skrg smbung Master kt UKM..smbil keje kt syrkt family dia..mmg jarang on9 tp kami selalu je jmpa..huahuahua

.0hbintang!. : hahahaha..dikir barat dlm proses terakhir bak org kampung sy kata 'last touch'..next week bau la ready nk tunjuk kt cni..