Friday, February 6, 2009

:: Selamat Pagi Cikgu ::

Assalamualaikum wbt..

lama gak tak mengupdate somethings new kt cni..

holla...aku da start mengajar begin diz week..i can't believe it!!..rasa nk gelak kuat2 pun iyer gak..


tp utk mggu pertama ni aku tak diberikan lg jdual mengajar, sbb kalo ikutkan peraturan Institut aku bljr, minggu pertama adalah MOS [Minggu Orientasi Sekolah]..kenal sekolah, tgk cikgu len mengajar dll la..pun ada assignment gak..hangin tol aku..

s
epanjang aku pemerhatian aku, mcm2 telatah aku tgk bdk2 ni..geram ada, klakar pun ada..oh ya, aku dpt mengajar sesi ptg..start 11.30 pg, smpai la 6.00 ptg [ambikkk..tabah sgguh] kelebihan aku ni..aku ajar hanya satu subjek jer..Bahasa Arab..da major aku kt IPRM itu..nk wat lagu mana..walaupun itu bkn bidang aku masa degree dlu..

aku gak bnyk bljr method2 mengajar dr cikgu2 lama nih..wat pemerhatian masa diaorg mengjar..ada yg garang, super garang pun ada gak..yg lembut but tegas..yg tak reti nk marah pun ada gak...


"adam nnti mengajar jgn bg muka ngn bdk2 nih..1st impression tu penting, kalo asyik senyum jer nnti bdk pijak kpla kita.." ada la kata cikgu tuh..kalo ikutkan betul gak..tp garang sgt pun mcm tak sesuai gak..

arini..ramai plk c
ikgu yg cuti...hangin lagi sekali..so, ckgu2 baru la jd mangsa utk amik re-leave..kira mcm cikgu gnti la..aku termasuk la dlm senarai tuh...adoiiiii..takutnyer!!

aku ada 2 kls nk masuk ni..kbtulan aku dpt slip guru gnti masa aku tgh mkn n tu plk masa mengajar..so, tak de lah aku masuk..hahaha...sorry!!..
kls kedua pkul 5-6ptg..10 minit sblum kls aku da berdebar2 da..mcm nk pergi berjuang plk..seyes cuak n berdebar gler..nasib bek dpt kls 3 Elit..kls bdk2 pndai..

masuk je kelas masing2 tercengang...nk gelak pun ada gak..aku terus bersuara...


"ok kelas...dduk tmpt masing2.."cuba utk tdk tersenyum...hahaha

"skrg kls English kan??..
cikgu kamu tak dtg, jd sy ganti utk hari ni.."ayat yg da dirancang..


"ok..saper nama saya??.." WTH??..apa pnya soalan la aku bg nih..da terang2 aku pakai nametag..

"ok2..saya ada satu soalan..saper dpt teka..dulu sy blaja mana..sy bg adiah.." cuba nk tarik perhatian...kelas gamat sbb bdk2 cuba nk jwb soalan..mcm2 jwpn ada..yg tak masuk akal ada gak..ke, soalan aku high class sgt??..hihihi..

"Jordan.."
kata sorang bdk..


"Pandai.."
aku blas smbil berdoa agar dia btul2 jd bdk pndai..


"saper dpt eja dgn betul, sy bg singgit" ini bukan rasuah yer..hahahaha

ada yg dpt jwb ngn betol..so,melayang la singgit aku..


masa bnyk lg...apa nk buat pun tak tahu..kbtulan aku ada lirik yg da diubah suai dlm b. arab..


"kelas, kita menyanyi nak?"
...aku mcm tak percaya aku tnya soalan ni..


"nakkk...nakkk..."
bdk2 mmg suka menyanyi..hangin je aku..


mula la kls menyanyi dlm b. arab
...ada gak cikgu2 yg lalu lalang c2 tersenyum..aku wat derk jer lantak la..siap wat kuiz saper nyanyi sedap la..bg kerjasama la..itu la..yg penting nyanyi smbil tepuk2 tgn...hahahaha...


akhirnya kelas dpt dikawal...huhuhu..nasib bek...nmpak nyer kene carik idea nk nyanyi lagu apa minggu depan..hahahaha


"ok kelas...masa da nk abis..bangun semua,,terima kasih
semua"..padahal ada lagi seploh minit..

"terima kasih cikgu"
..walamak...mcm best jer bunyi dia..hehehe


sesungguhnya..aku tak bersetuju dgn method mengajar secara kekerasan kecuali bdk tuh saje je nk bg aku penyakit darah tinggi..mmg kene la bdk tuh...lembut ttp tegas..aku cuba buat..


ok la...ni baru minggu pertama...ada 4 tahun lebih lagi...hmmm..sabar je la..tgk plk ari2 len mcmner..kuikuikui


p.s :
mcm tak percayer je td aku menyanyi dlm kelas dgn bdk2 ni..hmmm..best gak!



[ni kls bdk pemulihan Jawi..bdk tahun 1...masing2 berebut nk salam ngn cikgu yg hensem ni.hahaha]


21 comments:

farish izaryl @izreez said...

wahh adamm da jd cekgu

humbleandmodest said...

ayat yang last tu adalah ayat seorang yang errr....

::alifdalmim:: said...

rizz :

hehehe..ok kan??kan??

--------

humbleandmodest :

ayat seorang yg perasan??masuk bakul angkat sendirik??gitu ke??

hahahaha..mmg pun.. ;p

.0hbintang!. said...

waa

assalamualaikum cikgu!!

ckgu!!

ckgu kacak la (;

nak tiket balek msia ckgu!!

da puji neh ;p

gd luck yeh ckgu!

jgn benakn stdnt pijak pale

chay0k chay0k!!

*tuh jek ke pix anak anakmu ckgu?*;p

Nurul Atiqah bt Mohamad said...

hahaha....slmat pag cikgu...ngeh3...=p
lawak la baca blog nh...ngeh3..=p
nex wik btla games yg mnarik lak..
tp smbil tu selitkanla skit sbjek dlm tu..hehe..=p

hIrOsHiNaRi said...

cikgu..
sy xpandai eja la..leh xtlg ejakan tuk sy..sy xpandai la..plz cikgu..

humbleandmodest said...

gitu la kot...
hahahhahh~

weh tolong promotekan blog aku kt murid2 ko ye...
hohohoohohh~

::alifdalmim:: said...

bintang : puji je tak ckup..ahahaha..nk tiket balik yer..tggu sy ada syrkt flight sendiri yer..hehehe..anak2 murid sy kim slm kt awak..hihihi

atiqah : awak bg la idea ckit mcmner nk ajar bbdak ni..payah la..kene ajar bdk2 ni 100% dlm arabic..

hiroshinari : ko tuh mengengada...aku lempang kang [method yg sesuai ajar ko] hahahaha

humbleandmodest : ok2...no probs..diaorg ni sumer da celik IT da..maklum la da ada blik ICT..time aku dlu..haram nk ada.. :P

humbleandmodest said...

hahaha!
sambil ko promote tu ko ajar la dorg camne na tulis adress blog aku dlm tulisan arab...

:D

Anonymous said...

Asslmkm ostat!
hahahaha..memang x leh caye org tua nih jadik chekgu..very the unique ideas huh! kakak..keep it good, chaiyok bang adam!

Anonymous said...

hahah..congrats adam..you can be a good teacher and bad also..but time and experience will teach you how to ge through it..i know it not because i'm a teacher but i have a teacher once...(ayat poyo)..1st gaji nanti blanja ak makan-padil(da 10 tahun kita kawan..xsangka btol ak-ko dulu perangai cm bdk bodo skang da jadi cikgu pandai)

.0hbintang!. said...

waa~

mcm tharu jek ;p

ckgu,sy ade idea~~~

budak budak besa neh besenye suke bsaeng&bmaen.

c0mbine due mende neh~

bsaen ;p

sy ade gax idea neh

tp cam segan jek nak ckp kat cni ;p

fItRiNa said...

waa...

dah stat ngja...
sek mne?
seronoknye...
bro, mse kt jordan dlu amik minor klas nyanyi ke?
hehe =D

::alifdalmim:: said...

humbleandmodest :

erkk..mcmner tuh??ke, mcm ni..

"ha:mim:ba:lam:alif:nun:dal:mim:waw:dal:sin:ta"

hehehe..

---------------

syahidd aka shidot :

hahahaha...apsal tak cayer lak??ko jgn terkejut sok satu hari nnti aku jd guru cemerlang peringkat kebangsaan..nnti time tuh baru sesibuk nk capture gmbr aku..hahaha

---------

anonymous aka padil :

dulu aku tak tunjuk kpndaian aku..sje je bg ko bngga dlu..hahaha..now, i revenged!..kuikuikui..

p.s: ko ingt tak aku ada blnje ko mkn kt tesco s.alam mkn nasi beryani??..itu gaji aku yg ke-2 yer..hahahaha

-------------

bidadari bintang aka star angel :

erm...ckp la..kongsi ckit ngn saya.. ;)

--------------

fitrina :

da start da..kt sk telok kemang,PD.
haah..dlu ada amik minor muzik..mcmner taw nih??hahaha

humbleandmodest said...

errr...
boleh kowt..
tapi tak tau la kalau student ko paham.

::alifdalmim:: said...

tak per..aku kan cikgu cemerlang & berdedikasi..aku akn bg diaorg paham gak..

p.s: ko nk reply mcmni ke??.."sila rujuk komen aku yg pertama kt atas skali" hehehe

humbleandmodest said...

semestinya...
hahahah!
duduk atas tikar terbang~

RemyLC said...

wah, kemain ngajar bebudak nyanyi, ngajar leklok k...

:::jillian de jill::: said...

ada apa apa yang na cakap ke?..

ada...
saya nak cakap... jadi cikgu jangan baik sgt...
garang sikit baru best

djambu puadovich said...

ko ngajo english ke ngajo bahasa arab ni cikgu adam? konfius dah aku ni...

::alifdalmim:: said...

humbleandmodest :

zam..zam..ala kazam!! ;p

-----------

Remy :

ok boss..don't worry..hehehe

-----------

xillix axillixa :

betul3..hehehe..

sy mula2 masuk kls..tak senyum..bg cuak ckit bdk2 nih..hahaha

------------

djambu :

aku ajar b.arab la..