Friday, July 8, 2011

:: Passing Out ::

Assalamualaikum wbt..

Semalam aku ada mesyuarat Jemaah Hakim untuk Majlis Semaian Wahyu Peringkat Daerah..majlis ni menghimpunan pertandingan mcm Tilawah al Quran, Kuiz, Kalam Jamaie (Chorus Speaking B.Arab) dengan Dikir Barat Bahasa Arab..

Oh ya!..kitaorg sesat nk ke meeting tu sebab asyik leka pandang eksiden tepi jalan...rupanya simpang masuk sekolah tuh betul2 berhadapan dengan tempat eksiden tuh...huahuahua..

Aku hakim Tilawah al Quran Tahap Satu Lelaki..dalam team hakim aku tuh..overall semuanya ok..tetiba masa bengkel menggubal item soalan, team hakim digabungkan!..masalahnya ada la sorang hakim tuh yg semua nk senang jer..aku pun nk senang tapi bukan keje yg senang tapi takde kualiti..pastu dia budget aku ni mcm first time jadi hakim..yer! aku mengaku aku first time jadi hakim tilawah!..sebelum ni PPD bnyk bg aku jd hakim bhgn Hafazan...dia plk sibuk nk balik awal...saket jiwa aku dpt team mcm tuh...pastu semua benda nk emo dan berkira2..menyampah la aku..aku rasa nk tarik diri je aritu..last2, aku senyap sepatah haram tak bercakap..senyum pun tak..tanda protes!

Lepas habis semua tuh aku ke Pekan Port Dickson...makan KFC dan kluarkan duit..kebetulan ada sorang lagi cikgu tu tumpang kereta aku..lepas habis semua tuh aku balik rumah..memandangkan masa banyak lagi..aku amik keputusan utk ke Pejabat Pos..sebab nak bayar bil elektrik yg tertunggak sebulan dgn poskan barang..

Selesai buat kerja tu semua, aku ingat nk balik ikut highway sebab jalan biasa tuh mcm harem!..tak rata!..masa otw nk ke highway tuh, lalu la depan Pusat Latihan Asas Tentera Darat (PUSASDA)..kebetulan masa tuh askar2 pelatih ni tgh buat rehearsal kawad passing out..mcm tamat latihan la gitu..giler ar!..teruja aku..mmg dari dulu lagi aku nk tengok askar ni berkawad..terus aku buat u turn n berhenti kt tepi tu tgk diaorg latihan...

Respect ar..tengah panas, pakai uniform lagi...pastu kene marah2 bagai sbb salah step, tak sama la..itu la..ini la...aku tgk jer...hehehe...dengan live music band diaorg..pergh!!..berbaloi sangat..sempat gak la aku solat Zohor kt masjid ATM tepi tuh..

Lepas habis diaorg wat latihan, aku pun beredar...lalu pulak dkt Muzium Tentera Darat...berhenti lagi..dengan baju batik berselipar jepun..aku redah je masuk muzium tuh..mana taknya selama aku dduk PD ni..itu la first time aku pergi sana...hahaha..satu lagi muzium tu masuk percuma!..

Lama gak aku kt muzium tuh...belek sana..belek sini...cikgu yg tumpang kete aku tu pun mengekor je aku berjalan...dia tanya kenapa aku minat tgk2 macam nih...aku kata..aku nk tahu mcmana dgn life diaorg..yelah diaorg ada protokol, life diaorg yg tersendiri..tak mcm org biasa2 nih..tu yg aku suka n nak tahu tuh...

Selepas bergambar bagai...aku pun cabut pulang..sempat la membeli keropok lekor n pisang goreng...smpai rumah solat asar terus aku tido...sedar2 housemate aku baru balik mengajar..hehe

Ni sebahagian je nih...ada lagi kt tepi nun..pakai kamera henset je..

tu diaaa...sekali dia serentak hentak kaki...pergh!..meremang bulu roma..

Kapsul Masa di dalam muzium yang mengandungi aspirasi Aangkatan Tentera Darat yang akan dibuka pada tahun 2033


Muzium dari arah luar..ni sebahagian bangunan dia..kalau nk merasa masuk terowong bawag tanah semasa pemerintahan Jepun..boleh la datang ke muzium nih...aku dah cuba, anda bila lagi??

hehehehe...


3 comments:

deaf-angel said...

dikir barat bahasa arab...?

cerita lagi beb...

rykhel hyunsu said...

kau teruja sebab masa senawi 2 dulu kau tak berjaya memasuki kawad tuh kan. kahkah.

::alifdalmim:: said...

Bro. deaf angel,

ye..dikir barat bahasa arab..nnti dah siap sy update yg terbaru..hehehe

--------

Krel perasan,

aku masuk utk bulan kemerdekaan la..yg peringkat daerah tu aku tak masuk..tp still dpt gak sijil..hahaha