Thursday, August 14, 2008

:: Ibarat Kembali Ke Jordan ::

Salam..

Aku terfikir untuk memasukkan entry kali ni semasa aku dlm perjalanan balik rumah dr Seremban…kebetulan aku ikut jalan Kuala Pilah..ini kali pertama aku ikut jalan ni selepas aku balik dr Jordan…

Apa yang aku cuba nk ceritakan nih adalah kebetulan semasa di dlm bas aku berpeluang menaiki bas tu bersama bdk2 sekolah yang baru balik dr sekolah petang sbb ada Kegiatan Badan Beruniform..masa tu aku teringat lagi ketika aku di zaman persekolahan..

Tapi aku betul2 terkilan dgn sikap dan lagak mereka..mana taknya, secara terang2 semacam tak bersalah ada yang berani menghisap rokok di dalam bas..terus aku teringatkan Jordan…mcm da suasana menaiki bas time kt Jordan dulu..huhuhu..

Memang betul la..org melayu@org msia ni mudah terpengaruh dgn budaya luar..ke, aku salah??..hisap rokok dlm bas awam(bukan bas milik keluarga mereka) adalah dilarang!!..terang2 sticker “No Smoking” da ditampal didepan bas..keadaan ni sama la mcm kt Jordan..aku rasa la..menampal sticker tuh atau buat amaran tuh hanya sekadar melengkapkan untuk mengikut pertaruran mendapatkan lesen operasi..tapi tindakan susulan??masih menjadi tanda tnya..tapi, aku patut bersyukur sbb naik bas yang ada air cond kt msia..rakyat kita masih mengikut perturan lagi..satu lagi merokok hanya dikuatkuasa kan di dlm kawasan sekolah..mls nk ulas pnjang..

Tak ckup dgn merokok..budaya mencarut ni mcm da biasa da..malu la dgn org tua yg ada time tuh..tapi mereka tak..bila mencarut agaknya nmpak mcm da besar kot..bukan nk kata aku ni baik sgt mcm malaikat..tapi aku pun tahu erti malu..tgk la keadaan time tuh..dkt public!! Dan masa mereka nk turun diaorg ckp mcmner nk tau?? “Ooii cik, berenti kt depan tuh…”..wat malu org n. Sembilan jer..penat je syarikat bas pasang loceng..huh, mmg tak taw guna kemudahan yg da tersedia ada..org arab kt Jordan pun aku rasa walaupun tak de loceng bas..bg mereka yg tak dan nk ketuk tingkap by using duit syiling or apa2 je asalkan berbunyi mereka akan berbahasa dgn sopan..patut dipuji!!

Kesimpulannya..tak semua kita wat benda yg salah..aku pun ada je melanggar peraturan nih..aku pun bkn la baik sgtt..ada org ckp “Undang2 dicipta untuk dilanggar..” aku tak setuju langsung dgn ayat tuh..mana yg baik patut dipuji..mana yang buruk, tak betul tuh sesama la kita saling beri peringatan..

5 comments:

anap_ilmi said...

kalau aku, lame dh aku sound jer..arab pun aku leh sound..ni lak dak melayu..lg lah sng...

Mohd Adam-Zurairi Mohd Rawi said...

eleh...tunjuk best lak dia..

hahaha..:)

yash fahri said...

hehe..tu laa xsuke p n9.bab kate nabil..lu pikir laa sndri.hahahaha~(gurau jeerkk)

yash_er said...

hehe..tu laa xsuke p n9.bab kate nabil..lu pikir laa sndri.hahahaha~(gurau jeerkk)

Mohd Adam-Zurairi Mohd Rawi said...

hehehe..

bukan semua org n9 mcm tuh..yg baik ramai jer..yg tak ok..ibarat bakteria..tak nmpak..hahaha