Saturday, April 14, 2012

:: al Zilzal a.k.a Earthquake a.k.a Gempa Bumi ::

Assalamualaikum wbt..

11 April 2012..sekali lagi kita dikejutkan dengan gempa bumi di Acheh sekuat 8.9 ... dan amaran Tsunami pun dikeluarkan oleh beberapa negara termasuk Malaysia..masa kejadian ni cuti umum sempena pertabalan DYMM SPB Yang Dipertuan Agong...so, aku amik kesempatan ni pergi bercuti ke Melaka..PD - Melaka bukan jauh sgt pun...sejam dah sampai..

Plan asal nk tgk wayang dgn kawan...asalnya nk tgk Titanic 3D..tp cancel sbb lmbt smpai..so, tgk la filem melayu..lepas abis tgk wayang kawan aku yg sama dduk PD msg kt aku..katanya gini la lebih kurang..

"weh, kau kt mana tu?.risau plk aku bila dinasihati menjauhi persisir pantai.." aku pun mcm pelik..kejadahnya budak ni..kene halau tak bg mandi kt pantai..tp ada gak rasa mcm tak sedap hati..terus call..

Loor...rupanya masa aku tgh tgk wayang tuh berita pasal gempa bumi kt Acheh da pun tersebar..so, warga PD yg kebanyakkan rumahnya di persisir pantai dinasihatkan menjauhi kawasan tersebut..

Tp aku pkir takde la serius sgt..sbb masa dlm kereta nk balik PD radio plk ada berita terkini pasal ni..tak sebut pun kwsn n.sembilan ni turut terjejas..lepas tu bertalu2 msg dr kengkawan masuk inbox hp aku..bgtahu hal yg sama..

Menambah kecuakkan aku...nk balik PD ni kene lalu persisir pantai Melaka..hahaha..n mak kpd kawan aku plk call suruh terus balik..tak payah singgah memana..masa dah nk smpai PD kawan aku call..bgtahu semua pljr Kolej Uniti yg letaknya kt tepi pantai tuh dah dipindahkan keluar..sama jgk dgn ada sebuah sekolah agama nih..semua budak asrama dibenarkan pulang serta merta..kebanyakkan budak2 Politeknik semua dah cabut pergi Seremban..kira masa tu malam kt tempat aku lengang n sunyi jer..hehe

Kawan aku call..dia tanya aku nk pergi mana..aku jawab..dduk rumah je la..pelik dia sbb rumah aku dengan pantai sangatlah dekat...buka tingkap mmg nmpak laut laa..tp aku pkir sbb aku dduk tingkat 4 dan kawasan kuaters guru tu plk mmg betul2 atas bukit..ikut teori aku mcm selamat la jgk kot..mengikut teori manusia, tsunami dijangka tiba di PD jam 2 pagi waktu tempatan..kau bayangkan cuak tak cuak masa tuh...tp tgk berita pukul 10 kebnyakan amaran tsunami ditarik balik...so, Alhamdulillah..nyenyak jgk la aku tido...

OK...cerita pasal gempa bumi ni...kali pertama ku rasa gempa bumi ni adalah masa aku kt Jordan..citer dia simple..masa tu musim sejuk..dan malam sangat panjang..dan kalau tak silap aku masa tuh aku dgn beberapa org bdk Malaysia nih pergi ke cyber cafe..al maklum..zaman aku dulu bdk melayu tuh takde lagi pasang internet kt rumah masing2..mahal nk mampos masa tuh..

So, masa tgh syok2 update Friendster..(masa tuh zaman kegemilangan Friendster) .. tetiba meja komputer aku tuh bergegar..dlm hati aku ckp "saper plk naik tangga ni tak reti naik perlahan2.." masa tu cyber cafe tu tingkat 1 atas kedai..

Yg peliknya lama plk tuh..tp masa tuh masing2 mcm takde perasaan jer..padahal masa tuh dengan meja, dengan komputer semua dah bergegar..tetiba ada sorang Arab ni naik dgn tergesa2..dia ckp "Ya Shabab...zilzal..zilzal...!!...yaAllah...inzil..inzil.." Arab ni pelik sbb bdk2 Melayu boleh stay takde perasaan..dia kata.."Weh budak2...gempa bumi laa!!...cepat turunn!" lebih kurang mcm tuh laa...

Bila kami turun jer..rupanya kami tgk semua org dah ada tepi2 jalan..keluar bangunan...rupanya yg bergegar td adalah gempa bumi..semua dah ready kluar dr premis masing2..yg kami ni mana la pernah rasa gempa bumi tuh mcmana...tu sbb mcm takde perasaan jer..hahaha..

Masa tuh bila budak melayu lain berkumpul semua sibuk cerita pasal kejadian nih..korang tahu kalau org ckp gegaran berlaku selama beberapa minit mcm 2 ke 3 minit itu sangaaaaat lamaa!..ini kan plk 5 minit...mana bangunan tak runtuh..seriau aku bila kenang balik..Nauzubillahi min zalik..syukur lah negara kita jarang ditimpa kejadian mcm tuh..

4 comments:

Afif, H. said...

sepatutnya malaysia dah perlu ada pelan tindakan kecemasan untuk gempa bumi.

pelan untuk tsunami mungkin dah ada kat beberapa tempat.

deaf-angel said...

yang gempa terbaru ni, apa aku tahu sistem amaran untuk negara2 yang mungkin kena tsunami berjalan lancar.
Sampai Kenya dorang dah activate sistem ni, tapi lepas satu jam gitu dorang tarik balik amaran tu.

So hopefully, tiap2 kali ada gempa bumi, sistem amaran ni berjalan lancar, kalo kena tarik balik lepas satu dua jam, takpe, safety first.


dam ko kena duk rumah flet beb, kalo kat Singapore, bergoyang2 flet macam rasa mabuk2. Tapi sebahagian kawasan je la.

Eazy Izzuddin said...

terasa gegarannya

::alifdalmim:: said...

Afif,

sepatutnya negeri2 dan tempat yg terletak di pesisiran pantaia dah kene buat da pelan mcm kau ckp tuh..

----

Bro.deaf,

kuaters sy ni mcm rumah flat..tp flat 4 tingkat jer..bkn mcm kt Spore sana..lebih 10 tingkat..biasa kwsn mana yg selalu terasa ea?..Woodlands??

-----

Eazy, yeke??..mcmana la rasanya..mesti rasa pening sikit kan.?