Tuesday, January 11, 2011

:: 3 Tekun ::

Assalamualaikum wbt..

Kaifa hal lukum???

3 Tekun adalah kelas paling hujung sekali dlm aliran diaorang..3 Tekun kelas ke 8 dari 8 buah kelas..so, kau boleh expect mcmana budaknya..itu tak penting, yg penting semangat diaorg nk belajar..tapi kadang2 hangen jugak bila diaorg tak bw buku..

Dipendekkan cerita..ni kisah baru berlaku semalam..seorang murid aku ni kecik2 jer, nama dia Fadhley Ikmal..gigi kt depan takde..tak berapa hyper active sgt..cuma kelakar tu ada lah jugak..hahaha..tengah syok2 series mengajar nih..aku guide diaorg buat latihan..

Aku : ok, tgk dkt gambar tu..dia tgk bersihkan apa?? (leher)

Murid : leher...

Aku : mcamana nk sebut leher dlm bahasa arab?? (aku bg klu..)

Murid : 'unuqun ...

Aku : pandai~ ..ok skrg tulis dkt tempat kosong tuh..mcmana nak tulis??..ok PERGI BALIK dekat muka surat 3 ... tgk mcmana dia tulis..

Fadhley Ikmal : PERGI BALIK?? ...

Aku : (speechless) dong!


Glosari :

Pergi balik versi aku : refer, rujuk semula

Pergi balik versi dia : balik rumah!


Saturday, January 8, 2011

:: Saya Terpaksa dan Belum Perfect Lagi ::

Assalamualaikum wbt..

Persoalan selama ini (lebih kurang seminggu) akhirnya terjawab juga dalam Mesyuarat Panatia semalam..mesyuarat yang dipengerusikan oleh Ketua Panatia dan disaksikan oleh Guru Besar..sebelum GB beredar ke mesyuarat yg lain, aku sempat bertanya mengenai kedudukan Subjek Bahasa Arab..akhirnya saya terpaksa melepaskan beberapa murid sy demi kebaikan mereka..

---saya tak nak ulas lanjut..sedih beb!---

Oh..dlm meeting dlm, kami (guru-guru jqaf) ni dihentam baekk punya oleh ada hamba Allah sorang tu...how dare u!

Telinga aku ni merah je menahan sakit dek kata2 dia..padahal, fakta yang diberikan sangat tidak tepat!...

Biar aku jelaskan kat sini...murid2 yang diambil oleh guru2 jqaf ni adalah dikalangan murid2 yang lemah..diulangi sekali lagi..murid2 yang lemah!..so, apa kau expect dr diaorg..nk bc jawi??..bc pun tak boleh lagi..inikan nk tulis..bc Quran??..Iqra' pun ada lagi yg baru bc iqra' 2, 3..nk terus bc Quran??..

Yang baki dr yg lemah ni dah tentu la budak2 yg ada harapan..so, tak le selemah bdk2 yg lemah nih..ish..saketnya hati aku..! apa masalah dia ea??..

Aku tak kisah dia nk kritik,masalahnya kritikan dia tak membina...dah tu kritikan dia mengangkat diri dia jer...dialah terbaik, cara pengajaran dialah terbaik dan paling cemerlang..dia tak tahu ke, guru2 jqaf ni kalau dilihat dr segi lain, membantu dia dlm kelas..bermakna, dia amik n ajar budak2 pandai dan kitaorg ni ajar budak2 lemah!..

Aku ni kalau nk bongkarkan rahsia dia anytime je dpn GB aritu..biar GB tahu mcmana perangai dia sbnarnya...tp aku pkir aku senyap dulu..tgk dlu mcmana dengan tahun nih..

Satu fakta lagi aku nk betulkan, budak2 kt kuaters tu majoriti mengaji dengan aku, dan ada juga yg sesetengahnya mengaji dgn Ustzh Hasni...i am wondering, dia kata 'budak2 berderet mengaji dgn dia' sumer dia ajr cara tu..siapakah gerangan budak2 tu??...

Sabar je lah aku dgn perangai dia...InsyaAllah kebenaran akan terbukti nnti..kau tunggu!


p.s : dalam mengenang aku seorang guru yang agak baru juga...tp dlm meeting mana aku rasa aku tak puas hati..aku tanya jer~ hahaha




Friday, January 7, 2011

:: Dah Lama Tak Membebel ::

Assalamualaikum wbt..

Dah seminggu kelas bermula..btw, minggu ni tak masuk lagi kelas year one sbb diaorg masih lg dlm minggu transisi..so, hanya menyibuk kan diri dengan kelas year 2 dan year 3 shj..

Actually, diaorg ni dah pun setahun atau dua tahun di sekolah rendah..pengalaman pun ok..so, aku pun takde la nk sorok apa2..n bg permulaan ni aku cuba mengelakkan utk tersenyum di permulaan kelas..

Kecuali...ye, kecuali kelas 3 Elit!..aku btul2 da tak mampu nk menahan senyum aku bila aku tgk muka Danish Hakim..hahaha..still teringat lagi bila dia menangis and aku tanya kenapa menangis?...dia jwb "Haiqal dgn budak2 lain panggil sy halusss je.." haha..kebtulan rambut dia potong pendek masa tu..al maklum anak askar~

Parent dia terpaksa tolak tawaran sekolah utk jadikan dia pengawas..bila aku tanya kenapa, dia kata mak dia tak bg jadi pengawas sebab nnti budget lari...ok make sense~

Agak boring sbnarnya bila belajar petang ni, lagi2 belajar bahasa tanpa aktiviti yg menyoronokkan...memang la mula2 tu aku masuk tanpa senyum..agak2 da setengah jam baru la aku try buat2 fun..hahaha..kadang2 aku pun mcm tak percaya aku boleh buat kelakar mcm tuh..hahaha..so nak tak nak, kene la aku create lagu aku sendiri..tone jgn citer, mmg larik giler...aku rasa aku boleh jd penulis lirik la...huhu~

Tadi dalam kelas, aku rasa mcm kagum sgt bila budak ternganga bila aku bagi fakta sains yang agak memeranjatkan mereka...hahaha..ok ckup! tak boleh diceritakan disini...hahaha


p.s : budget bulan ni lari...adoi aiii...mcmana nk buat ni ha~


Tuesday, January 4, 2011

:: Permulaan yang kurang baik ::

Assalamualaikum wbt..

short entry..

1. Aku sangat meluat dengan murid yang cemerlang tp berlagak..aku nak tgk sampai mana kau boleh berlagak dengan ilmu kau sedangkan dengan cikgu2 kau kurang hormat...kau tunggu~

2. Aku sangat frust n kecewa dengan lagak kawan yang hanya nampak muka, bila dia susah tp time aku senang..bila dia senang haram nk contact2,nk tunjuk muka sedangkan dia tak tahu time tu mungkin aku tgh susah..

3. Aku rasa mcm nk marah bila org tetiba marah kt aku tanpa usul periksa dan menyoal dgn persoalan yg semacam aku tak amanah n lembap..padahal aku cikit punya baik buat yang terbaik utk dia, aku dan mereka2 yang lain.

4. tak tahu nak ckp apa lagi da..


p.s : Baru semalam aku dpt tahu aku kene ganti cikgu lain utk jd Penyelaras Headcount utk sesi petang..no comment~



Saturday, January 1, 2011

:: Aku dan Moral ::

Assalamualaikum wbt..

Selamat menyambut tahun baru 2011...mcmana??tahun baru mesti la semangat baru kan..hehe..ckp pasal baru ni, cabaran pun sumer cabaran baru..tak kira la cabaran baru atau lama..life must go on..

Hari Khamis lepas, aku hadir ke mesyuarat guru kali pertama utk tahun 2011...agak mendebarkan. sebabnya semua task baru2 belaka..dpt jumpa cikgu baru..hehe..terasa mcm diri ni dah super senior plk kt sekolah tuh..hahaha

Actually, lps meeting tu kami ni diberi jadual waktu kelas (kalau yg jadi guru kelas la) dan jadual waktu persendirian..ni yg dinanti2 kan..sebabnya last year aku minta utk ajar year 3..sebab nak bawa budak..i mean budak2 year 3 2011 ni adalah budak2 yang aku ajar sejak diaorg dr year 1 lagi..so, bila kita dpt tgk pencapaian diaorg tu rasa mcm baru tahu mcmana prestasi kita mengajar...

Ok, dapat je jadual waktu, penyelaras tahun 3 yang bagi kt aku..yeay!!..bermakna aku dpt ajar la kesemua kelas year 3 sebanyak 8 buah kelas..lepas tu penyelaras tahun 1 plk bg aku jadual..alamak, aku still kene mengajar year 1..tp hanya 1 kelas je..dan dlm tu ada jugak kelas year 2 sebanyak 4 kelas kalau tak silap..ambik kau...dr year 1 smpai year 3 aku kene ajar..tapi kesemuanya mengikut opsyen aku..iaitu Bahasa Arab..

Tapi hanya year 1 tu aje aku kene ajar Pendidikan Moral ye tuan2 dan puan2..mcm tak percaya..sbb bkn opsyen aku..bila tnya penyelaras..dia confirmkan aku kene ajar moral..hahaha..new challenge! tak terlintas langsung kt fikiran aku aku kene ajar selain dr subjek B.Arab atau P.Agama Islam...sekali dpt P.Moral..

Sebenarnya, aku tak prepare apa pun..dgn silibus subjek tu tak tahu lagi..buku latihan diaorg pun aku tak tahu mcmana..sukatan pelajaran pun tak tahu mcmana..so, Isnin ni da nk kene mengajar dah..bermakna esok nk kene prepare semuanya..harap semuanya berjalan dengan lancar..ameen..

Oklah..ada emergency case nih...nk out dulu..challow bethe...Salam~